perjantai 15. heinäkuuta 2016

Hiiop! -jumpsuitin kuvallinen ompeluohje

Olen pitkään miettinyt kuvallisten ohjeiden tekemistä jumpsuittiin. Osalle sanalliset ohjeet ovat hankalat ja kuvathan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Vetoketjun osalta varmasti menee sormi suuhun kokeneemmaltakin ompelijalta.
Tämä on ollut työn alla siitä asti kun sain tehtyä tämän kaavan. Nyt vihdoin ja viimein sain kuvattua ompeluohjeet, vaikka jumpsuitteja teen joka viikko muutamia kappaleita.
Jumpsuitin kaava löytyy täältä.



Aloitetaan leikkaamalla palat. Huom! Jos teet huppuun vuorin, leikkaa osat peilikuvana.


Jumpsuitin kaavan osat.
Leikataan tukikankaasta palat vetoketjun reunoihin ja silitetään ne kuvassa oleviin kohtiin.




Kun on tukikankaat silitetty, ommellaan hupun lakisaumat päällisestä ja vuorista. Kappaleet oikeat puolet vastakkain ja ommellaan.





Tämän jälkeen ommellaan hupun vuori ja päällinen yhteen etureunasta oikeat puolet vastakkain.





Kun huppu on ommeltu yhteen, tikataan etureuna paininjalan etäisyydeltä reunasta.





Ommellaan takakappaleet keskitakasaumasta yhteen oikeat puolet vastakkain.





Kun hupun etureuna on tikattu, huolitellaan etukappale B:n reuna. Sormi osoittaa sitä reunaa.





Olemme nyt saaneet hupun kasaan ja huoliteltua etukappale B:n reuna (tämä jää sisäpuolelle). Seuraavan vuorossa se hieman kinkkinen kohta, eli miten ommellaan vetoketju. Jos käytät metrivetoketjua ja haluat tehdä kankaasta stopparin vetoketjuun alhaalle, täältä löytyy ohje kuinka se tehdään.








Asetetaan vetoketjun oikeapuoli etukappale C:n oikeaa puolta vasten ja ommellaan reunasta kiinni. Käännetään ja tikataan oikealta puolelta.




Otetaan etukappaleet A ja B seuraavaksi. Työ oikeinpäin ja laitetaan vetoketjun nurja etukappale B:tä vasten. Seuraavaksi etukappale A asetetaan oikea puoli vastakkain vetoketjun kanssa. Vetoketju jää kappaleiden väliin. Kuvassa näkyy vielä miten sen tulisi olla. Suosittelen kohdistamaan ensin haarasaumasta ja olkasaumasta nuo palat. Näin vältytään eri mittaisilta paloilta ompelun jälkeen ;)


Etukappale B
Etu A 


Ommellaan vetoketju kiinni ja jatketaan ompelua olkasaumaan asti. Huom! vetoketju ei tule olkasaumaan asti.
Käännetään työ ja tikataan paininjalana etäisyydeltä vetoketjusta. 

Tässä vielä kuva kun vetoketju on ommeltu.




Nyt on haastavin osa takana, toivottavasti pysytte mukana :) Jumpsuit on ihan pian valmis.




Ommellaan etu- ja takakappale yhteen olkasaumoista.





Seuraavaksi huppu pääntielle oikeat puolet vastakkain (huom! päällisen oikeat puolet, älä vuorin oikeaa puolta). Lopuksi voit tikata pääntien reunat vielä litteäksi (kts kuvat alempaa).









Seuraavaksi kiinnitetään hihat kädenteille.





Ommellaan hiha- ja sivusauma kiinni. Kuvassa vain toinen puoli on neulattu klipseillä, mutta ommellaan molemmat puolet ;) Kun hiha- ja sivusauma on ommeltu, on haarasauman vuoro.


Hiha- ja sivusaumat





Haarasauma
Seuraavaksi vuorossa on vielä resorit. Itse leikkaan aina mutulla resorin leveyden. Hyvä kerroin on 0,75 tai 0,8 riippuen resorin joustosta ja kuinka pussittavat haluaa. Liian kireitä ei kannata tehdä, ei saa muuten jalkaan/käteen ja saattaa puristaa.

Ylhäällä hihojen resorit ja alhaalla lahkeiden resorit




Asetetaan resorit kaksinkerroin, oikeat puolet vastakkain ja ommellaan reunat kiinni. Käännetään resorit nurjat vastakkain ja asetetaan lahkeen sisään. Sit ommellaan resorit kiinni hihoihin ja lahkeisiin. Itse jätän työn väärin päin ja ujutan resorit sisälle. Näin saa pienimmätkin resorit helposti ommeltua ilman kikkailuja.






Paininjalka mahtuu helposti hihan- tai lahkeensuun sisään näin päin ommeltuna. Ei tarvitse kauheasti venytellä ommellessa.




Sitten päätellään langat ja silitetään jumpsuit ja se on sitten valmis.






Tässä vielä muutama sovituskuva. Tämä on koon 68cm jumpsuit ja kasvunvaraa ei ole yhtään 72cm kääpiöllä. Mallina oleminen ei aina ole niin kivaa, ainakaan lapsen mielestä ;)







Mukavia ompeluhetkiä ja hyvää viikonloppua kaikille!