tiistai 20. syyskuuta 2016

Kietasubodyn kuvallinen ompeluohje

Kirpsakkaa syyskuuta kaikille!



Syyskuu on jo pitkällä ja kohti talvea mennään. Syyskuun kuukauden tuotteina löytyvät heijastavat silityskuvat sekä naisten hupparikaava. Kuukauden tuotteet löydät täältä erikoishintaan syyskuun ajan.



Kuun alussa myyntiin tullut Basic for babies kaavapaketti sisältää kietasubodyn, mekkobodyn, tavallisen bodyn, housut, haalarin, tumput sekä pipon. Kokoja kaavoista löytyy 44-92cm.



Puuttuvan etukappaleen voit tulostaa täältä.



Tallenna tiedosto koneelle ja tulosta se. Tulosta tiedosto alkuperäisessä koossa. 



Tässä olisi vielä kuvallinen ompeluohje kietasubodyyn. Kuvathan tunnetusti kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.





Tarvittavat kappaleen osat:

2 x hiha (toinen peilikuvana)
1 x takakappale
1 x etukappale (päällimmäinen, kuvassa alhaalla oikealla)
1 x etukappale (alle jäävä kappale, kuvassa alhaalla keskellä) Tämä on se puuttuva pala.



Lisäksi:

kantattua resoria tai pari palaa tukikangasta ja samaa kangasta kuin body











Kun kappaleet on leikattu, voidaan aloittaa. Kaksi tapaa laittaa tuet neppareiden alle. Toinen on silittää tukikangasta kankaan palan alle ja ommella niistä palat neppareille. Voit myös käyttää resoria, joka on kantattu yhteen. Omasta mielestä sirompi tulee kun käyttää samaa kangasta ja silittää tukikangasta niihin.







Silitetään tukikangas paloihin. Tämän jälkeen leikataan n. 3cm x 3cm paloja. Tarvitset näitä yhteensä 6kpl.


















Ompele reunat kiinni. Tämän voi tehdä myös ompelukoneella. Silloin saat saumat piiloon ja tulee siistimpi.

Toinen vaihtoehto on käyttää resorikanttia, joka on ommeltu yhteen. Jos käytät kanttia niin leikkaa 6kpl n. 4cm mittaisia paloja. Nyt meillä on valmiina neppareille vahvikkeet.






Ommellaan olkasaumat yhteen etu- ja takakappaleista. Asetetaan nepparien vahvikkeet paikalleen. Olen laittanut vain etukappaleeseen nipsuilla kiinni.







Kun kaikki 6kpl vahvikkeita on kiinnitetty sivuihin nipsuilla / nuppineuloilla, ommellaan toinen hiha hihanpyöriölle kiinni oikeat puolet vastakkain.






Ommellaan tämän jälkeen hiha/sivusauma kiinni oikeat puolet vastakkain. Samalla kiinnittyvät vahvikkeet toiseen sivusaumaan.








Kun hiha/sivusauma on ommeltu kiinni, huolitellaan body kantilla. Jos käytät kantinkääntäjää huolittele tässä vaiheessa body kun toinen sivusauma on auki. Kun olet huolitellut bodyn reunat, ompele toinen hiha hihanpyöriölle. Tämän jälkeen ompele toinen hiha/sivusauma kiinni.



Jos et käytä kantinkääntäjää, ompele toinenkin hiha paikalleen ja sen jälkeen hiha/sivusauma kiinni.

Mittaa tarvittava määrä resoria (resorin joustavuudesta riippuen 0,85 tai 0,9 x kantattavan reunan pituus).


Ompele resori renkaaksi ja kiinnitä bodyn reunaan oikeat puolet vastakkain. Venytä vain vähän kanttia kun kiinnität bodyyn. Käännä nurjalle ja tikkaa päältä kaksoineulalla, jousto-ompeleella tai peitetikkillä.











Kun bodyn reunat on huoliteltu kaitaleella, huolitellaan vielä hihat. Itse tykkään bodyissä vain käänteillä tehdyistä. Voit myös huolitella hihansuut kaitaleella.







Kun hihansuut on huoliteltu, laiteaan nepparit kiinni ja silitetään body.